Projectes APS Institut Escola de Castellterçol
Els APS ( Aprenentatge Servei) són projectes que beneficien tant les persones que fan el servei, alumnat que fa aprenentatges, com els destinataris d’aquests serveis. Per portar a terme els projectes comptem amb la participació d’entitats, empreses i persones dels pobles de la nostra àrea d’influència. Els alumnes hi participen a diferents nivells: individual, petit grup o tot el grup classe. Són projectes dirigits principalment a alumnes d’ESO i la majoria els realitzen de manera voluntària, fora de l’horari lectiu. Organitzem les accions en quatre apartats diferents i cadascun pot incloure més d’una actuació. Ara ja fa alguns cursos que fem una o dues activitats de cada apartat i això implica, de forma aproximada, un 30% d’alumnes d’ESO
Hi ha activitats com per exemple les següents:
- Acompanyament a l’escolarització: l’hora del conte a la biblioteca, apadrinaments lectors, suports en informàtica o plàstica.
- Solidaritat i cooperació: banc d’aliments de Cáritas i projecte amb Humana
- Medi ambient i patrimoni cultural: fotografia al Castell de Terçol i geolocalització de l’itinerari
- Intercanvi generacional: residència d’avis de Castellcir
Fotografia al Castell de Castellterçol
És en aquest context on desenvolupem el “Projecte comunitari de Fotografia al Castell de Castellterçol”. L’objectiu principal d’aquesta activitat és donar a conèixer els elements del patrimoni municipal, concretament el Castell, per mitjà de la fotografia. Altres objectius d’aprenentatge i de servei són:
- Observar, mirar, comprendre i interpretar de forma reflexiva i crítica l’entorn natural i cultural propis, demostrant sensibilitat vers la realitat patrimonial i les seves qualitats, estètiques i funcionals.
- Emprar la fotografia per representar de forma creativa la realitat, les idees, les emocions, els sentiments, les vivències…, mostrant les adequades competències comunicatives i expressives.
- Producció de textos orals, escrits i audiovisuals amb intencions comunicatives diverses i de diferents contextos d’espai i temps
- Creació i edició de continguts multimèdia per a la publicació de treballs individuals i de grup a Internet.
- Exposició oral de treballs individuals i de grup utilitzant l’ordinador com a mitjà de comunicació en un espai real o virtual.
- Actitud de cooperació i respecte crític envers les diferències d’opinió en les situacions de treball compartit.
- Donar a conèixer elements del patrimoni municipal.
- Donar valor a la pròpia història comuna.
- Afavorir el sentiment de pertinença a una identitat i una història.
A nivell curricular implica àrees de llengua, visual i plàstica, tecnologia i altres aprenentatges transversals referits a l’entorn proper, arrelament al municipi i a la pròpia història, educació en valors i formació d’actituds cíviques.
El treball dels alumnes
Durant aquest curs, en aquest projecte, hi participen 10 alumnes de 3r d’ESO. Aquests alumnes a primària ja van treballar en el projecte: “Apadrinem un monument”, i van estudiar el castell, els seus orígens i l’entorn que l’envolta . Per portar a terme aquest projecte comptem amb la col·laboració de la Fundació JM de Anzizu, i dels Amics del Castell que són les entitats que han plantejat la necessitat de fer difusió entre els joves d’aquest patrimoni que gestionen. També del Programa de fotografia en curs ( Associació A Bao A Qu) que s’encarrega de la part tècnica i formativa. Aquests alumnes fan activitats de visionat de fotografies, iniciació a l’ús de la càmera fotogràfica, ordenació i publicació de la pròpia producció fotogràfica, fotografies dels diferents espais del castell amb el suport d’una fotògrafa especialitzada. El resultat d’aquest treball, que ja vàrem realitzar el curs passat amb un altre grup d’alumnes , és la publicació d’un llibre de fotografies i textos que podeu veure des del nostre bloc: www.institutescolaramonacalvet.wordpress.com dins l’apartat de projectes i també al web del programa de “fotografia en curs”.