El Restaurant. Racons cooperatius a P5

Carme Comarriu i Casals
Sílvia Mesa i Bordallo

Mestres tutores de P5 de l’Escola Joventut (Callús)

JUSTIFICACIÓ:
Volíem continuar la tasca iniciada a P4 sobre el treball cooperatiu. Aquest any, pensant en el treball dels sentits (participació en el projecte SÀLIX I ELS SENTITS) que realitzem des del gener i en l’interès dels nens per jugar a “botiguers” i a “casetes”, vam decidir realitzar les sessions com si cada equip fos un restaurant que ha de realitzar una recepta.

 

OBJECTIUS:

  • Sentir-se important i útil dins l’equip.
  • Responsabilitzar-se del seu càrrec dins l’equip.
  • Tenir seguretat per realitzar una tasca.
  • Adonar-se de la importància de treballar en equip.
  • Ajudar als altres i deixar-se ajudar per aconseguir un objectiu comú.
  • Relacionar-se a través del diàleg.
  • Resoldre conflictes sense la ajuda de la mestra.
  • Respectar a tothom malgrat les diferències i la diversitat de persones.

A part d’aquests objectius també es treballen d’altres relacionats amb les tres àrees d’aquesta etapa, tot i que no són els prioritaris. Per exemple:

  • Desenvolupar la creativitat artística.
  • Practicar la lectura i l’escriptura amb aquest tema.
  • Iniciar-se en la suma i en la resta.
  • Aprendre vocabulari relacionat amb l’ofici de la botiga i el restaurant.
  • Utilitzar l’esquema quotidià d’una conversa en una botiga.
  • Valorar la importància d’anar net i polit abans de manipular els aliments.

CAPACITATS:

  • Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva d’ell mateix i dels altres.
  • Adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes, per actuar amb seguretat i eficàcia.
  • Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges.
  • Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb els altres i en la resolució pacífica de conflictes.
  • Comportar-se d’acord amb unes pautes de convivència que el portin cap a una autonomia personal, cap a una col·laboració amb el grup i cap a la integració social.

DESENVOLUPAMENT DE LA PRIMERA SESSIÓ:

  • Formació dels equips.
  • Enumeració de les normes ja pactades a p4 conjuntament amb els nens/es.
  • Explicació dels Racons cooperatius d’aquest any i del material a utilitzar.
  • Repartiment de rols.
  • Cada equip busca un nom per al seu restaurant i el confegeix.

DESENVOLUPAMENT DE LA RESTA DE SESSIONS: (Totes les sessions es desenvoluparan de forma similar, canviant tan sols la recepta cada dia).

  • Situació de cada nen/a en el seu equip i amb la seva caixa.
  • Recordatori del funcionament de la sessió i del rol de cada nen/a.
  • Anomenar la recepta triada pel dia.
  • Els nens/es busquen la recepta en el receptari.
  • Miren el ingredients que necessiten i el preu que te cadascun (utilitzant la llista de preus).
  • El caixer suma els diners necessaris i entrega el moneder i el cistell al nen encarregat d’anar a comprar.
  • El nen encarregat de comprar marxa a comprar a la taula de mestres (una mestra farà de botiguera i l’altre controlarà els grups).
  • Mentrestant el dissenyador prepara el nom de la recepta.
  • Els altres dos comencen a mirar com fer la recepta.
  • Quan arriba el comprador el cap de cuina proposa què farà cadascú de la recepta.
  • Un cop acabada la recepta, el dissenyador la col·loca i hi afegeix la tarja amb el nom.
  • El cap de cuina presenta la recepta i explica les dificultats o problemes que han tingut.
  • Els nens i nenes de cada equip es mengen la recepta realitzada.

RECURSOS MATERIALS:
CADA EQUIP UNA CAIXA AMB:

  • Llista amb l’equip al qual pertanyen.
  • Llista amb el rol al qual pertany cada nen/a.
  • Llista de passos a seguir.
  • Llista de preus
  • Receptari
  • Moneder amb diners
  • Tarja i blonda per la presentació.
  • Estris: cistell, cullera, ganivet (de plàstic), tovallons i els ingredients del dia.

RECURSOS HUMANS:
Dues mestres dins l’aula.

ESPAI:
Aula habitual

TEMPORITZACIÓ:
Una hora a la setmana durant tot el curs.

AVALUACIÓ:
Observació directa i registre de la informació que es consideri necessària.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Número 01 - juny 2011 i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.