Carme Comarriu i Casals
Sílvia Mesa i Bordallo
Mestres tutores de P5 de l’Escola Joventut (Callús)
JUSTIFICACIÓ:
Volíem continuar la tasca iniciada a P4 sobre el treball cooperatiu. Aquest any, pensant en el treball dels sentits (participació en el projecte SÀLIX I ELS SENTITS) que realitzem des del gener i en l’interès dels nens per jugar a “botiguers” i a “casetes”, vam decidir realitzar les sessions com si cada equip fos un restaurant que ha de realitzar una recepta.
OBJECTIUS:
- Sentir-se important i útil dins l’equip.
- Responsabilitzar-se del seu càrrec dins l’equip.
- Tenir seguretat per realitzar una tasca.
- Adonar-se de la importància de treballar en equip.
- Ajudar als altres i deixar-se ajudar per aconseguir un objectiu comú.
- Relacionar-se a través del diàleg.
- Resoldre conflictes sense la ajuda de la mestra.
- Respectar a tothom malgrat les diferències i la diversitat de persones.
A part d’aquests objectius també es treballen d’altres relacionats amb les tres àrees d’aquesta etapa, tot i que no són els prioritaris. Per exemple:
- Desenvolupar la creativitat artística.
- Practicar la lectura i l’escriptura amb aquest tema.
- Iniciar-se en la suma i en la resta.
- Aprendre vocabulari relacionat amb l’ofici de la botiga i el restaurant.
- Utilitzar l’esquema quotidià d’una conversa en una botiga.
- Valorar la importància d’anar net i polit abans de manipular els aliments.
CAPACITATS:
- Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva d’ell mateix i dels altres.
- Adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes, per actuar amb seguretat i eficàcia.
- Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges.
- Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb els altres i en la resolució pacífica de conflictes.
- Comportar-se d’acord amb unes pautes de convivència que el portin cap a una autonomia personal, cap a una col·laboració amb el grup i cap a la integració social.
DESENVOLUPAMENT DE LA PRIMERA SESSIÓ:
- Formació dels equips.
- Enumeració de les normes ja pactades a p4 conjuntament amb els nens/es.
- Explicació dels Racons cooperatius d’aquest any i del material a utilitzar.
- Repartiment de rols.
- Cada equip busca un nom per al seu restaurant i el confegeix.
DESENVOLUPAMENT DE LA RESTA DE SESSIONS: (Totes les sessions es desenvoluparan de forma similar, canviant tan sols la recepta cada dia).
- Situació de cada nen/a en el seu equip i amb la seva caixa.
- Recordatori del funcionament de la sessió i del rol de cada nen/a.
- Anomenar la recepta triada pel dia.
- Els nens/es busquen la recepta en el receptari.
- Miren el ingredients que necessiten i el preu que te cadascun (utilitzant la llista de preus).
- El caixer suma els diners necessaris i entrega el moneder i el cistell al nen encarregat d’anar a comprar.
- El nen encarregat de comprar marxa a comprar a la taula de mestres (una mestra farà de botiguera i l’altre controlarà els grups).
- Mentrestant el dissenyador prepara el nom de la recepta.
- Els altres dos comencen a mirar com fer la recepta.
- Quan arriba el comprador el cap de cuina proposa què farà cadascú de la recepta.
- Un cop acabada la recepta, el dissenyador la col·loca i hi afegeix la tarja amb el nom.
- El cap de cuina presenta la recepta i explica les dificultats o problemes que han tingut.
- Els nens i nenes de cada equip es mengen la recepta realitzada.
RECURSOS MATERIALS:
CADA EQUIP UNA CAIXA AMB:
- Llista amb l’equip al qual pertanyen.
- Llista amb el rol al qual pertany cada nen/a.
- Llista de passos a seguir.
- Llista de preus
- Receptari
- Moneder amb diners
- Tarja i blonda per la presentació.
- Estris: cistell, cullera, ganivet (de plàstic), tovallons i els ingredients del dia.
RECURSOS HUMANS:
Dues mestres dins l’aula.
ESPAI:
Aula habitual
TEMPORITZACIÓ:
Una hora a la setmana durant tot el curs.
AVALUACIÓ:
Observació directa i registre de la informació que es consideri necessària.