Escola La Serreta (Santpedor)
A principis de maig vam inaugurar l’Itinerari Ornitoliterari a l’Aiguamoll de la Bòbila de Santpedor. L’itinerari consta de 20 pilones de fusta amb una placa d’alumini amb la impressió d’una imatge d’ocell, el seu nom i una poesia d’en Celdoni Fonoll que en fa referència.
Aquestes pilones estan repartides per l’aiguamoll de manera que cada ocell es troba ubicat en el lloc on se’l sol veure a l’estació de l’any en la qual és més habitual; vam triar, doncs, 5 ocells per estació. El dia de la inauguració va venir en Celdoni Fonoll, la seva dona la Lloll Bertran i el seu nebot, l’Isaac Fonoll, que ens van recitar i cantar poesies d’ocells i de la natura.
L’objectiu d’aquest itinerari és doble. Per una banda l’itinerari augmenta l’interès de l’aiguamoll per a totes les persones que el visiten. Per altra banda té un objectiu clarament d’aprenentatge per als nostres alumnes.
Quan la nostra escola La Serreta va néixer el 2007 vam tenir molt clar que estudiar l’aiguamoll havia de ser un projecte d’escola. Tenir un espai natural d’aquestes característiques al poble ens ofereix una font d’experiències que provoquen la curiositat a cada visita i a totes les edats, alhora que desvetlla nous interessos i fa néixer les ganes d’entendre la diversitat biològica i canviant d’aquest lloc.
Des d’aleshores, cada classe visitem un cop al mes l’aiguamoll.
Els de P-3 i P-4 aprenen molt ràpidament a caminar-hi amb pas silenciós i a obrir molt els ulls perquè només traspassar la porta és molt el que hi descobrim: plomes i plomissols, caus de talpons, coralets, canvis en els arbres, els ànecs collverd, les fotges, polles, cullerots, els cabussets…Cada observació es viu com una troballa i, ben aviat, apareixen veus que intenten explicar com pot ser que veiem el que veiem.
Els de P-5 amplien l’observació a l’entorn de l’aiguamoll: què signifiquen les marques de pintura que apareixen al camí, on porten els camins on hi ha les marques, què passa si els ànecs mengen el pa que algú els tira en comptes dels peixos i algues, com és que avui es veuen poques femelles a l’aigua, quina diferència hi ha entre les potes dels ànecs collverd i les de les fotges, què fan per enlairar-se…
Els de CI han iniciat, aquest curs, un quadern de camp: un grup fa el registre de totes les troballes, dels canvis en relació a l’última visita…Un segon grup ha iniciat l’estudi de les fulles de plantes i arbres, el reconeixement de les parts i les seves funcions. Un tercer grup s’està iniciant al dibuix científic, llapis i lupa en mà, dibuixar petites parts d’un fulla, d’una flor, detalls i així millorar l’observació. I, un quart grup s’ inicia en el maneig del telescopi terrestre per poder observar ànecs i ocells que es troben lluny d’on som, així com al reconeixement dels ocells pel seu cant i per les ales al volar.
Què pretenem? Que coneguin molt bé aquest espai natural, que s’hagin iniciat en l’elaboració d’hipòtesis i a la comprovació d’aquestes, que els sigui més fàcil comprendre altres entorns naturals, si més no pel contrast, i que s’estimin molt aquesta part del seu poble.
El que sí que estem aconseguint és el canvi en la mirada dels nens i nenes, la curiositat constant i una actitud activa de respecte per aquest petit, únic i relaxant, espai natural.
Veniu-hi, si podeu, val molt la pena.