Ramon Barlam
Institut Cal Gravat (Manresa)
L’activitat que es presenta té com a objectiu essencial fer una aproximació a la història de les civilitzacions fluvials i al món clàssic, seguint el currículum prescriptiu de ciències socials de 1r d’ESO. El possible interès el podem trobar en les metodologies que s’hi apliquen i la seva vinculació a les competències bàsiques, en especial la digital.
El context d’aplicació és important de conèixer: l’experiència es situa a Cal Gravat, un centre amb només 4 anys de funcionament que ha apostat fort per la introducció de les TAC. Les seves recents activitats en aquest àmbit han fet que les seves activitats hagin estat publicades a l’informe de FundaciónTelefónica Las TIC en educación. Realidades y expectativas i un article dedicat a Cuadernos de Pedagogía (n. 418 de diciembre de 2011).
És important destacar que l’experiència presentada ha estat introduïda a tots els grups de 1r d’ESO, que en la seva aplicació hi han intervingut tres professors del centre i que tots els alumnes de 1r cicle de l’ESO estan habituats a treballar en entorns virtuals d’aprenentatge en 3D, perquè així va ser planificat.
La finalitat de l’activitat és crear tres exposicions virtuals, una per a cada grup de 1r d’ESO de Cal Gravat, on els alumnes han d’explicar (associant-hi un document de text generat i compartit amb l’aplicació PiratePad) cadascun dels plafons, amb una selecció d’images que ha proposat incialment el professor i que poden variar en funció de les investigacions i les aportacions dels alumnes. A aquestes imatges s’hi pot accedir per dues ‘portes’ o vies diferents. La primera és a través de l’espai que l’INS Cal Gravat té a Espurnik, l’entorn virtual d’aprenentatge en 3D del projecte Espurna. La segona és a través de Moodle, opció més coneguda però alhora menys motivadora que l’anterior. L’important és, de tota manera, que els alumnes puguin accedir i treballar sobre els documents cooperatius. En definitiva, i situant-nos en el marc de la nosta experiència, disposem d’un pla ‘A’ (accés des d’Espurnik), un pla ‘B’ (accés des de Moodle), i fins i tot un ‘C’, que consistiria a accedir directament als enllacos que porten als documents (un per a cada plafó), sense haver de passar per les imatges.
Els textos es redacten de manera cooperativa, en grups reduïts, amb l’aplicació en línia esmentada (PiratePad), que vindria a ser un Google Docs simplificat però molt adient per aquest nivell i tipologia d’activitat. L’eina permetrà que els alumnes escriguin, tant des de l’aula com des de casa, i puguin avançar la seva tasca tot deslliurant-se dels condicionants de lloc i temporals. A més facilita un seguit d’opcions que permeten al professor fer un seguiment espectacular del treball dels seus alumnes, sabent en tot moment quina ha estat l’aportació quantitativa i qualitativa de cadascun dels seus alumnes i podent fer un visionat progressiu de l’evolució del document (opció Time Slider).
Pel que fa al timing de activitat, cal pensar en un mínim de tres sessions, una o dues més si els alumnes no estan habituats amb aplicacions d’elaboració d’aquest tipus de documents o en la realització d’activitats dintre de l’entorn Espurnik (el que hem utilitzat per a l’activitat). La dedicació del professorat està igualment condicionada a la seva formació i experiència prèvia en aquests tipus d’entorns i de metodologies.
Anem a veure ara el detall de l’activitat:
- En una primera sessió el professor explica els detalls logístics necessaris als seus alumnes i els planteja el repte col.lectiu, que és el de la creació de l’exposició tot donant-hi un plus d’autenticitat en fer que la resta de grups-classe i algun dels altres centres pesents a Espurnik la visitin.
- S’accedeix a l’entorn i es reparteixen els plafons, per grups. Els que puguin quedar sense adjudicar seran treballats quan els primers grups acabin el seu. s’insisteix molt en que l’objectiu no es cobreix finalitzant la feina adjudicada sinó que es valorarà les aportacions realitzades als altres grups i a l’assoliment del repte global.
- Un detall important: la finestra de Piratepad es divideix en dues zones principals: una, més gran I situada a l’esquerra, on els alumnes escriuen en el color que han triat des de bon principi (poden escollir entre 24). En aquest espai se’ls exigeix un registre formal I les faltes ortogràfiques no hi estan permeses. A la dreta, una finestra de xat els ajuda a organtzar la recerca I el redactat. A la dreta poden escriure com vulguin (en format abreviat tipus whatsup, en arameu, sànscrit, etc. Ja sabeu: XD, befos, smiles…). Mentre s’entenguin entre ells tenen llibertat total. A l’avaluació final s’ha valorat molt positivament l’arriscada decisió de permetre’ls fer-ho d’aquesta manera. És un bon entrenament perquè distingeixin quan han d’aplicar registres formals i quan no (en comunicacions escrites sincròniques, per exemple).
- És molt recomanable el suport, al menys a la primera sessió, d’un segon professor, oimés si els alumnes no estan habituats a treballar d’aquesta manera. En el nostre cas vam tenir el suport de la Dolors Mansilla, del claustre de Cal Gravat. I també cal dir que la visita de la Palmira Santamaria i del Jaume Illa, en una altra sessió, es va agraïr.
- Durant les dues sessions restants, el professor ha d’intentar donar el màxim d’autonomia i intervenir només quan sigui necessari, forçant la col.laboració entre iguals. A mesura que va avançant l’activitat el professor pot entrar, des del seu ordinador, i fer comentaris i observacions utilitzant la mateixa aplicació (PiratePad).
En resum, aquesta és l’explicació de l’activitat. Ens podríem estendre amb les valoracions dels alumnes, que van ser molt positives. M’agradaria acabar dient que aquest treball ha estat presentat a la present edició dels premis Educared, i podeu veure el fotomuntatge-resum de l’activitat.
Si esteu intessats en el projecte Espurn@ i en les diferents opcions que ofereix (incloent-hi Espurnik) podeu accedir a la web del projecte o escriure un correu a info@espurna.cat.