Escola Agrària de Manresa
L’Era. Espai de Recursos Agroecològics
A través dels itineraris i els tallers que proposen l’Escola Agrària de Manresa i l’associació L’Era, Espai de Recursos Agroecològics, l’alumnat s’apropa a les característiques de l’agricultura ecològica i també a les noves possibilitats que ens ofereixen les energies renovables. Les rutes travessen d’una banda a l’altra la finca de Can Poc Oli, entremig de camps de cereals, fruiters i horta, però també enmig de panells fotovoltaics, aerogeneradors i altres instal·lacions que aprofiten l’energia solar. En paral·lel s’han dissenyat tallers complementaris que poden impartir-se a la mateixa finca o bé als centres educatius.
En l’itinerari verd, quatre plafons acompanyen el visitant per descobrir les bases de l’agricultura ecològica: són els que tracten de biodiversitat agrícola, fertilització del sòl, control de la flora silvestre i sanitat vegetal. En l’itinerari taronja són set els panells que descobreixen els secrets del poder de l’energia del sol i que estan vinculats a instal·lacions relacionades amb el funcionament de la finca. El primer és el de la sala de calderes, on l’explicació permet entendre com la biomassa i l’escalfador solar conviuen per dotar de calefacció el despatx, la cuina i les aules. El següent panell explica com diferents tipus de cèl·lules fotovoltaiques, junt amb un mecanisme d’orientació, permet duplicar la capacitat de captació dels panells fotovoltaics. Un assecador solar acompanya el tercer plafó, que tracta sobre com conservar els aliments amb el sol. En el d’energia eòlica, el visitant descobreix diferents tipus d’aerogeneradors i per què el vent depèn també del Sol. Un mur construït amb argila, calç i aigua annexat a l’hivernacle és l’excusa per al panell que parla de com la terra pot ser un rebost de calor. I finalment, una cuina solar parabòlica –la Sunflower, de collita pròpia– i un mur ventilat acoblat en una aula donen els exemples dels dos darrers plafons.
Dels onze panells que conformen els dos itineraris, set són de segona generació, és a dir, no només informen sinó que també plantegen alguna interacció. Per exemple en el que explica la fertilització del sòl, una sonda permet conèixer la temperatura de les piles de compost properes i interpretar així en quina fase del procés es troben. En el de les herbes adventícies, un pot fer d’etnoecòleg i descobrir quina informació ens aporten determinades plantes sobre l’estat del sòl. I en el d’eòlica podem saber quantes cases podríem abastar simulant la força del vent amb la nostra bufera i classificant-lo segons l’escala Beaufort.
L’Escola ofereix, des de la primavera, visites guiades d’una o de les dues rutes per als grups que ho desitgin sota uns preus públics que estan en fase d’aprovació oficial. La gestió va a càrrec de l’associació L’Era, Espai de Recursos Agroecològics. Els tallers que complementen l’oferta tenen una durada de dues hores i es poden organitzar en les aules de la mateixa finca o bé en el centre educatiu. En el del coneixement del sòl l’alumnat aprèn les diferències entre un sòl argilós, franc o arenós i les diferents capacitats de retenció de l’aigua d’un sòl ric en matèria orgànica i un altre de pobre. El taller de biodiversitat té com objectiu aprendre a netejar llavors en procés humit i sec i a caracteritzar diferents tipus de tomàquets com a mètode per reconèixer la biodiversitat. Pel que fa a les energies renovables, els centres podran escollir entre un taller de cuina solar o un d’energia solar tèrmica.
Els centres de secundària interessats poden reservar dia a través del correu electrònic info@associaciolera.org o bé trucant al 93 878 70 35.