Escola Catalunya (Navarcles)
L’apadrinament és un treball cooperatiu que ens ajuda a assolir els següents objectius:
- Millorar la competència lectora dels alumnes.
- Educar en la responsabilitat i el compromís.
- Gaudir de la lectura.
- Fomentar la convivència i la cooperació entre els cicles.
PERSONAL IMPLICAT:
Tutors: Consensuen els llistats de padrins i fillols, marquen les pautes de treball, acorden les activitats que es fan per nivells i preparen el recull de textos adients.
Comissió de biblioteca: Proposen activitats, faciliten materials, dissenyen el llibret de padrins i fillols i fan el recull de tot el material elaborat i de les propostes que vagin sortint.
Equip directiu: Faciliten la coordinació i assignació dels reforços de mestres i espais.
AGRUPACIONS:
Hem començat l’activitat aquest curs amb quatre nivells (deu grups classe). S’aparellen els alumnes de 1r, amb els de 4t i els alumnes de 2n amb els de 5è, tenint en compte els nivells lectors i els caràcters dels alumnes. Si convé es fa algun grupet d’un padrí i dos fillols o de dos padrins i un fillol. Si alguna parella no funciona, es canvia.
ORGANITZACIÓ I TEMPORALITZACIÓ:
Fem una sessió mensual d’una hora.
Per tal d’evitar l’excés de soroll utilitzem tres espais diferents cada dos grups.
METODOLOGIA I ACTIVITATS:
Padrins, fillols i tutors, dediquen una sessió de treball per a preparar les activitats. Durant la realització de les mateixes, els mestres observen el seu desenvolupament i donen un cop de mà si fa falta.
A la primera sessió conjunta, els grans presenten l’activitat: Què és l’apadrinament. Quines normes bàsiques s’hauran de seguir… Es llegeixen els noms de les parelles i es fotografien junts. Es reuneixen i parlen tranquil·lament, per anar coneixent-se mútuament. Amb el llibret preparat per l’ocasió, omplen el contracte i signen el compromís. Els petits llegeixen les normes i els grans observen si les entenen bé. Els padrins passen un conte en format Power, van llegint el text i fan preguntes als petits.
Durant la resta de sessions el gran acompanya el petit i llegeixen diferents tipus de textos: poemes, contes, textos de creació pròpia, revistes, etc.
Padrins i fillols tenen el seu espai de lectura i fan diverses activitats:
- El gran llegeix primer com a model i l’alumne petit repeteix.
- El petit llegeix i el gran l’ajuda,
- El petit mostra al gran algun text de confecció pròpia.
- Els padrins presenten contes en format Power en activitats conjuntes.
- Es treballen lectures de teatre oral a partir de textos o fragments de textos, on la participació d’ambdós membres de la parella és important i significativa.
- En acabar cada sessió els padrins tenen preparades unes preguntes de comprensió (literals, interpretatives, crítiques…) sobre la lectura i els petits han de llegir-les i trobar les solucions.
Si hi ha algun fillol amb necessitats específiques, s’adeqüen les activitats a les seves necessitats.
A la darrera sessió conjunta els components de la parella fan la valoració final del seu funcionament.
BIBLIOGRAFIA I RECURSOS:
Els materials utilitzats com a lectura a cada sessió els porten els alumnes.
- Llibres de lectura de l’aula, llibres de literatura i de coneixements, recull de poesia i revistes.
- Treballs fets pels alumnes.
- Ordinadors, canó de video i contes en format power.
- Fulls i material d’escriptura: llapis, maquinetes, i gomes.
- Llibret amb: carnets, contractes, diplomes…
AVALUACIÓ:
Els resultats d’aquesta activitat són molt satisfactoris. Els alumnes esperen amb il·lusió el dia de l’apadrinament. Els padrins es responsabilitzen al màxim, preparen molt bé les sessions, i els fillols col·laboren amb molta atenció i esforç en el treball. Durant el desenvolupament de l’activitat els mestres han d’intervenir molt poc.
De cara al proper curs, pretenem augmentar el nombre de sessions.