L’educació emocional a l’escola de Fonollosa

Imma Cortina
Escola de Fonollosa

Cada vegada som més les escoles que, a l’hora de plantejar-nos l’educació integral dels nens i nenes, ens esforcem per donar importància a un tema com la gestió de les pròpies emocions. I ho fem, conscients que els nostres sentiments són el motor de la nostra manera de fer, el motor que ens empeny a determinades accions, a adoptar determinats punts de vista, a fer uns  raonaments en concret i no d’altres, a reaccionar de determinada manera, a relacionar-nos d’una forma o d’una altra amb les persones i amb l’entorn… De manera que, com que són decisoris en tot moment de la nostra vida, val la pena que els aprenguem a gestionar ja que en depèn la nostra felicitat i la dels altres.

Així doncs, durant aquests últims anys, a l’escola de Fonollosa hem treballat, de manera coordinada a tots els cicles, a l’entorn de sentiments com ara l’alegria, la tristesa, la gelosia, l’estimació, la ràbia, la frustració, la il·lusió… I, en fer-ho, ens hem plantejat sempre els següents objectius:

  1. Reconèixer el sentiment en nosaltres mateixos.
  2. Reconèixer el sentiment en els que ens envolten i desenvolupar l’empatia.
  3. Practicar-nos en l’anàlisi i reflexió d’allò que sentim i allò que ens passa.
  4. Conduir o reconduir les accions que es deriven dels nostres sentiments.
  5. Ser capaç de posar paraules a allò que sentim.
  6. Saber trobar altres maneres de comunicar-ho: amb les arts plàstiques, la música, la dansa…

Cada curs l’equip de sentiments, amb representació de tots els cicles, revisa els objectius i la metodologia per treballar-los i elabora la proposta, la qual passa, també, per destinar-hi un espai horari setmanal. El fet de dedicar una estona al tema de manera periòdica ens sembla important per tal com això ens permet assegurar la posada en pràctica d’unes estratègies i uns recursos, però no pas perquè haguem de restringir un tema com aquest a un horari tancat. Justament totes les mestres i els mestres sabem que l’educació de les emocions l’hem de tenir present tot el dia i hem d’aprofitar les situacions quotidianes a la classe o al pati. Tot i això la sistematització ens dóna punts de referència i ens facilita eines per enfocar aquests elements emergents que es donen a l’escola  en el moment que sigui.
Per tot plegat i per tal d’enfocar el treball del sentiment que s’ha triat, cada curs seguim el mateix procediment que podríem concretar en els següents passos:

  1. Debatem en equip de treball la definició i els matisos del sentiment a treballar. Traspassem el resultat al claustre.
  2. Marquem en l’horari setmanal l’estona específica de treball de sentiments.
  3. Elaborem la proposta de recursos (contes o històries, notícies del diari, pel·lícules, el titella Fèlix etc.)
  4. Informem les famílies i demanem les seves aportacions particulars pel que fa a les experiències d’aquell sentiment.
  5. Compartim i comentem, amb els nens i nenes de cada classe,  les experiències aportades per les famílies.
  6. Confegim el llibre del sentiment que treballem ( un per classe o per cicle) en el qual hi surten tots els nens i nenes parlant de les seves emocions.
  7. Passem aquests llibres a les famílies per tal que el puguin llegir amb els seus fills.
  8. Un cop han passat per totes les cases guardem aquests “llibres” confegits al racó dels sentiments de la biblioteca i sempre ens van bé per recordar emocions que sentim nosaltres i els nostres companys i per veure com les gestionem.
  9. Acabem el tema formulant, amb cada grup d’alumnes, alguna consigna o algun consell per a nosaltres mateixos. Consells que hem començat a recollir en el llibret que porta, justament, aquest títol de “Consells per a mi mateix/a”.

I si ens hem donat consells a nosaltres mateixos serà bo que ens esforcem per seguir-los!

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Número 01 - juny 2011 i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.